دیدبان
پرونده ویژه| کندوکاوی در اسناد قتل «کندی»/ ۱

راز اول در ترور «کندی»/گفته‌ها و ناگفته‌ها درباره مظنون قتل

راز اول در ترور «کندی»/گفته‌ها و ناگفته‌ها درباره مظنون قتل

به گزارش دیدبان

 

 

 

 

 

به گزارش دیدبان، تسنیم نوشت: این روزها آرشیو ملی ایالات متحده طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و با موافقت ترامپ  اقدام به انتشار حدود دو هزار و 900 سند از مجموع سه هزار و 100 سند مربوط به ترور «جان اف. کندی»، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا کرده است. او در 22 نوامبر 1963 به‌ضرب گلوله به قتل رسید، اما این اسناد نیز نتوانسته از معماها درباره ترور کندی پرده بردارد.

در آن زمان، قاتل کندی فردی به‌نام «لی هاروی اسوالد» اعلام و گفته شد که وی در این ترور از کسی دستور نگرفته و بدون انگیزه‌های سیاسی ــ حزبی مبادرت به این کار کرده است. اسوالد خود این اتهامات را انکار می‌کرد و تحقیقات پلیس هم در این باره راه به جایی نبرد. پس از حادثه ترور کندی با وجود تدابیر حفاظتی شدید در آمریکا، اولین راز بزرگی که در اذهان عمومی این کشور و جهان شکل گرفت و تا به امروز نیز باقی مانده اینکه؛ چگونه یک فرد معمولی بدون وابستگی به نهاد یا حزب خاصی و بدون انگیزه فردی و سیاسی توانسته لایه‌های امنیتی سازمان‌های سیا، اف‌بی‌آی و گارد ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته و به همین سادگی اقدام به ترور رئیس جمهور آمریکا کند؟

پس از انتخاب لیندون جانسون به جانشینی جان اف. کندی، وی کمیته‌ای را به‌سرپرستی «ارل وارن» رئیس دیوان عالی آمریکا برای تحقیق در مورد ترور کندی تشکیل داد. این کمیته که به «کمیسیون وارن» معروف شد در سال 1964 گزارشی در حدود 900 صفحه به رئیس جمهور لیندون جانسون ارائه داد که به‌عنوان روایت رسمی ترور کندی چند روز بعد منتشر شد. در این گزارش این‌گونه اعلام شد که لی هاروی اسوالد بدون هیچ‌گونه طرح و برنامه و هدف خاصی و به‌تنهایی اقدام به ترور رئیس جمهور کرده است و هیچ توطئه‌ای در کار نبوده است. در یادداشت حاضر نگاهی مختصر بر راز اول در پرونده ترور کندی انداخته می‌شود:لی هاروی اسوالد متولد ایالت لوئیزیانا در آمریکا بود. در بیوگرافی وی عنوان شده که اسوالد عضو سابق تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بوده و گرایشی مارکسیستی داشته است. وی در سال 1958 پس از پایان دوران خدمت به مسکو رفت و پس از ازدواج با یک فرد روس به‌نام مارینا پروساکوا مجدداً در سال 1962 به آمریکا بازگشت.

وی در زمان وقوع ترور کندی انباردار کتاب در مدرسه تگزاس واقع در شهر دالاس بود. گفته شده است که اسوالد در 22 نوامبر 1963 چند ساعت قبل از ترور جان اف. کندی در طبقه ششم محل کارش مشاهده شده و به‌هنگام عبور ماشین کندی از مقابل مدرسه تگزاس، اقدام به شلیک سه گلوله به‌سمت وی نموده و موجب کشته شدن کندی شده است. در 24 نوامبر 1963 و تنها دو روز پس از دستگیری، زمانی که اسوالد 24ساله در حال انتقال به زندان دالاس در حلقه به‌هم‌فشرده مأموران پلیس و خبرنگاران بود، با شلیک گلوله جک روبی، مالک یهودی یک باشگاه شبانه از فاصله چند سانتی‌متری کشته شد، بنابراین به‌دلیل مرگ اسوالد، بیگناهی یا مجرمیت وی هرگز در دادگاهی اثبات نشد و حتی برخی منتقدان مدعی شدند که این شخص اساساً هیچ نقشی در ترور رئیس جمهوری وقت ایالات متحده نداشته ‌است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن